Marketing Tips & Tricks

Beginnen met marketing: de meest waardevolle tips voor een startende ondernemer

24/04/2017

Digitale strategie

Beginnen met marketing: de meest waardevolle tips voor een startende ondernemer

Als startende ondernemer moet je met duizend-en-één dingen rekening houden, maar marketing is het belangrijkste hulpmiddel om je nieuw merk de wereld in te sturen, naamsbekendheid te verwerven en nieuwe klanten te vinden. Het is als startende ondernemer belangrijk om snel een goede reputatie op te bouwen en een vast klantenbestand te werven. Maar om dat te realiseren, heb je geld nodig. We raden waarschijnlijk juist als we zeggen dat je geen geldboom in de tuin hebt staan en je marketingbudget beperkt is. Wil je als startende ondernemer met een beperkt budget toch een vliegende start nemen, lees dan zeker verder voor enkele waardevolle tips.

Starten met je marketingcampagne
Als nieuwe ondernemer is het vaak moeilijk om de verschillende fases van marketing te onderscheiden en niet onmiddellijk al je geld erdoor te jagen om naamsbekendheid te geven aan je merk. In de eerste fase is het vooral belangrijk om je merk in de verf te zetten en ervoor te zorgen dat je toekomstige klanten weten wie je bent en wat je doet. Richt je nog niet direct op specifieke producten, maar begin met een goede reputatie op te bouwen.

1. Bepaal eerst je doelgroep. Dit spreekt voor zich, maar veel beginnende marketeers vergeten deze stap weleens. Je wilt ongetwijfeld zoveel mogelijk mensen aanspreken, toch zul je niet iedereen kunnen overtuigen om bij jou te kopen. Daarom doe je er goed aan om je doelgroep af te bakenen, beter een gerichte campagne voeren voor mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten, dan geld weg te smijten om consumenten die totaal niet bij jouw bedrijf passen toch te proberen overtuigen. Bedenk ook waar de mensen in jouw doelgroep mee bezig zijn, waar ze ’s nachts van wakker liggen, wat ze belangrijk vinden en hoe je hun leven beter kunt maken.

2. Bedenk wat je USP’s (Unique Selling Propositions) zijn. Dit zijn de zaken die jouw merk, bedrijf, producten of diensten uniek maken. Waarom jij beter bent dan de concurrentie en waarom klanten bij jou moeten kopen. Werk je met duurzame en ecologische materialen die de groene jongens zullen appreciëren? Of lever jij echte ambachtelijk gemaakte en kwaliteitsvolle producten? Misschien ben je gewoon de goedkoopste met het ruimste aanbod? Dat zijn je USP’s, je mag deze gerust luid en duidelijk verkondigen. Zorg dat deze zaken het eerste zijn wat iemand ziet op je landingspagina en zet alles nog eens duidelijk op een rijtje op de productpagina’s.

3. Dat brengt ons bij het volgende puntje: zorg voor een sterk product of dienst. Je kunt zoveel marketing voeren als je wilt, als je bij wijze van spreken brol verkoopt, zul je snel door de mand vallen. Bouw daarom een testperiode in voor elk nieuw product en laat het evalueren. Zo kun je een gratis staaltje of een periode gratis diensten aanbieden aan een kleine groep consumenten en feedback vragen. Aan de hand van hun opmerkingen kun je dan gaan finetunen en een beter product of dienst afleveren.

Nieuwe klanten vinden en meer verkopen realiseren
Nu je merk stilaan bekend wordt in je doelgroep, is het tijd om nieuwe klanten te werven en de verkoopcijfers de lucht in te jagen. Dat doe je in de eerste plaats door gevonden te worden en gerichte advertenties te plaatsen. 

1. Online marketing is niet meer weg te denken uit de marketingwereld, dankzij het web liggen er tal van mogelijkheden open voor de beginnende en ervaren marketeer. Eén van de belangrijkste dingen waar je rekening mee moet houden is SEO (Search Engine Optimization). Je website, webshop, content op sociale media en blog moeten allemaal draaien rond de belangrijkste en populairste zoekwoorden. Op die manier kom je bovenaan in Google te staan en kunnen klanten dus op je website terecht komen. Om zoekwoorden te kiezen waar veel op gezocht wordt door jouw doelgroep, kun je Google Keyword Planner gebruiken.

2. Richt je pijlen op meerdere kanalen, zowel online als offline. Het voordeel van adverteren op sociale media is dat het niet duur is en je met een eigen bedrijfspagina een groot verschil kunt maken. Maar vergeet ook niet dat YouTube de tweede grootste zoekmachine ter wereld is en dat een zakelijke blog een enorme meerwaarde kan bieden. Tenslotte blijf je best ook op de ‘ouderwetse’ manier adverteren in weekbladen, op vakbeurzen of gewoon langs de weg. Een combinatie van verschillende kanalen voor je marketingcampagne biedt het beste resultaat, maar gebruik vooral de kanalen die jouw doelgroep ook gebruikt.

3. Naast de content marketing – waarbij je interessante weetjes, artikels, foto’s of video’s gaat delen op verschillende kanalen – is er ook nog zoiets als affiliate marketing. Dit is een manier van adverteren waarbij een andere website (affiliate) promotie maakt voor jouw merk of producten en daarvoor een vergoeding krijgt. Het kost je dus wel wat geld, maar als je kiest voor CPS (cost per sale), betaal je enkel als je er ook effectief een verkoop uit realiseert.

4. De huidige consument kijkt verder dan de Google Rankings, ze willen van andere gebruikers en klanten weten wat hun ervaringen zijn met jouw bedrijf en producten. Klantenbeoordelingen zijn een krachtig wapen en moeten dan ook zoveel mogelijk gebruikt worden. Heb je al enkele tevreden klanten? Stuur hen dan een e-mail met de vraag om een beoordeling achter te laten op je website en aarzel niet om deze te delen op sociale media.

5. We hebben het al even gehad over een zakelijke blog, dit is de ideale manier om een vertrouwensband op te bouwen met je doelgroep. Maar als je zelf geen tijd of zin hebt om te bloggen, kun je eenmalig een interessant stukje schrijven op de blog van iemand anders in dezelfde branche als gastblogger. Daarnaast is het een goed idee om actief te zijn op forums en op die manier je expertise delen met mensen uit je doelgroep. Plaats aan het einde van elke post een link naar jouw website. Tenslotte kun je ook gebruik maken van een influencer, dit zijn mensen die een succesvolle blog bijhouden en hun lezers vertellen over jouw bedrijf en producten of diensten.

6. Tijdens je marketingcampagne is het interessant om de resultaten te meten, je wilt waarschijnlijk wel weten hoe je het er vanaf brengt. Online resultaten kun je bijhouden dankzij Google Analytics, daar zie  je het aantal bezoekers, vanwaar je het meeste traffic genereert, hoelang een bezoeker op je site blijft en hoeveel conversies je krijgt. Via social analytics kom je te weten hoe je het doet op sociale media.

Vaste klantenbasis opbouwen
Nu je onderneming, na heel veel zwoegen en zweten, eindelijk goed begint te lopen en zowel je online als offline marketing zijn vruchten begint af te werpen, is het belangrijk om een basis van trouwe klanten op te bouwen. Je wilt immers dat mensen nogmaals bij jou kopen en je producten of diensten aanbevelen aan hun vrienden, familie en kennissen.

1. Een belangrijke manier om dat te verwezenlijken is door klantenloyaliteit te belonen. Een klantenkaart met spaarsysteem, extra korting op de verjaardag van de klant of met nieuwjaar of een beloning als iemand een andere klant aanbrengt zijn manieren om trouwe klanten gelukkig te maken.

2. Daarnaast moet je ook telkens opnieuw blijven innoveren. Verbeter bestaande producten en kom met nieuwe versies op de proppen. Daarnaast geef je regelmatig interessante promoties, een kortingscode of een staaltje weg. Dat kan in de nieuwsbrief die je naar klanten stuurt die zich ingeschreven hebben, maar ook op sociale media bijvoorbeeld. Als je een webshop hebt, kun je gelijkaardige producten voorstellen als iemand iets in zijn of haar winkelmandje legt of een e-mail sturen met een speciale korting als iemand de website afsluit met een vol winkelmandje zonder de aankoop af te ronden.

3. Wat ook belangrijk is voor wie producten of diensten verkoopt en tevreden klanten wilt houden, is een goede klantenservice. In de eerste plaats moet je website duidelijk en overzichtelijk zijn, maar je moet ook zorgen voor een vlotte levering, goed retourbeleid en efficiënte klachtenbehandeling.

4. Tenslotte nog een erg waardevolle tip die van toepassing is op elke fase van je campagne: overdrijf niet! Sla (potentiële) klanten dus niet constant om de oren met advertenties of e-mails, zo zullen ze je snel kotsbeu worden en kom je gewoonweg als irritant over. Je wilt een blijvende indruk nalaten bij je doelgroep, mensen aansporen om je producten of diensten te kopen en daarna nogmaals te kopen. Maar soms is less echt wel more...