Marketing Tips & Tricks

De sleutel tot succesvol SEO filteren in een webshop

19/04/2017

Digitale strategie

De sleutel tot succesvol SEO filteren in een webshop

Stel: je hebt een webshop of houdt een uitgebreide blog bij voor je bedrijf. Dan wil je natuurlijk bovenaan de zoekresultaten van Google terechtkomen met jouw website. Dat doe je door de regels van SEO goed toe te passen en de juiste keywords te targeten. Maar vooral webshops en in mindere mate blogs hebben weleens last van dubbele content omwille van de vele filterpagina’s. Lees hier hoe je productpagina’s of artikels op een SEO geoptimaliseerde manier kunt filteren.

Verschillende filterpagina’s kunnen een negatief effect hebben op je Google Ranking
In elke webshop heb je de mogelijkheid om de verschillende producten te sorteren (op prijs, maat, merk,...). Het probleem is dat je op deze manier dubbele content aan het creëren bent, Google ziet elke pagina die anders gesorteerd is namelijk als een dubbele pagina met dezelfde content. Voor de meest gebruikte zoekmachine is een op prijs gesorteerde pagina net hetzelfde als een pagina met alfabetisch gerangschikte producten. Als je in je webshop een aantal mogelijkheden hebt om te sorteren of filteren, krijg je snel een enorme hoeveelheid aan URL’s. Bij het sorteren op maat, kleur of merk verandert de inhoud van je pagina natuurlijk niet, enkel de volgorde is anders. Google ziet dus dezelfde content en zoals we weten wordt je website daarop afgestraft. Zijn webshops met meerdere filtermogelijkheden dan gedoemd om een lagere ranking te krijgen? Natuurlijk niet, er zijn verschillende mogelijkheden om dit probleem op te lossen.

Mogelijke SEO geoptimaliseerde oplossingen voor filterpagina’s 

1. Alles sorteren onder één URL: De eerste mogelijkheid om je Google Ranking niet te laten beïnvloeden door dubbele content op verschillende filterpagina’s, is door ervoor te kiezen om de sorteringen onder één URL te maken. De # in een URL wordt door Google gewoon genegeerd, in een webshop die boeken verkoopt kan de sortering dus gemaakt worden onder /boeken#thriller, /boeken#roman, /boeken#biografie, etc. Deze tellen voor Google maar als één pagina: /boeken. 

2. Toch afzonderlijke pagina’s: Heb je toch pagina’s met een afzonderlijke URL dan is het vanuit een SEO standpunt gezien beter om de URL’s van een rel=”canonical” te voorzien (en niet een rel=”nofollow”). Op die manier laat je aan Google weten elke variant van de pagina moet gezien worden als de hoofdpagina.  

3. Een zoekwoord geoptimaliseerde pagina: Als het voor je producten handig is om een geoptimaliseerde pagina te maken voor een bepaalde categorie (bijvoorbeeld boeken thriller), werk dan met een aparte pagina die de zoekterm ‘boeken thriller’ gebruikt in de titel, de URL, H1 en de content zelf. Dit is echter niet interessant als je veel filterpagina’s hebt die qua optimalisatie niet veel zouden verschillen. Een filterpagina als /boeken?filter=kinderboeken-over-elfen-en trollen-met-kabouters-en-paddenstoelen zal niet veel waarde toevoegen, er wordt toch niet veel op gezocht. Een aparte filterpagina is dus enkel nuttig als er vaak gebruikte zoekwoorden vooraan staan.

4. Bladerpagina’s:  Als je alle producten binnen een categorie niet op één pagina wilt of kunt tonen, moet je bladerbuttons gebruiken. Voor je ranking in Google is het belangrijk dat de bladerpagina’s goed gelinkt worden. Als je alle bladerpagina’s onder één URL steekt, is de kans groot dat Google sommige items in je webshop niet kan terugvinden en enkel degene op de eerste pagina herkent worden. Daarom is het belangrijk dat iedere bladerpagina een eigen URL krijgt. Elke pagina bevat andere content, gebruik dus geen rel=”canonical”, maar wel rel=”prev” en rel=”next”. Zo leg je aan Google uit in welke volgorde de bladerpagina’s voorkomen, de eerste pagina heeft enkel een ‘next’ en de laatste enkel een ‘prev’.