Marketing Tips & Tricks

De sleutel tot succesvolle contentmarketing: welke content zet je op welke kanalen?

17/04/2017

Digitale strategie

De sleutel tot succesvolle contentmarketing: welke content zet je op welke kanalen?

In de online marketingwereld en op sociale media is content waar het allemaal om draait. Je kunt als bedrijf echt geen naamsbekendheid meer genereren of nieuwe klanten vinden zonder in te zetten op contentmarketing. En dat is veel meer dan snel een post op Facebook plaatsen of enkele zinnetjes schrijven op je website. Contentmarketing anno 2016 bestaat uit informatieve en persoonlijke posts, leuke foto’s, how-to video’s, goed gemaakte infographics, up-to-date tweets, een eigen blogkanaal en nog veel meer. Zie je door het bos de bomen niet meer in deze snel veranderende online wereld? Lees dan hier welke content het beste scoort op welke kanalen.

Wat is content
Om te beginnen eerst iets meer over dat woordje content, wat is dat nu eigenlijk? Letterlijk vertaald is het ‘inhoud’. Goed, content is dus eigenlijk alle inhoud die je online plaatst. Hetzij op je website, sociale media, videokanalen en een blog. Er bestaan enorm veel verschillende vormen van content, zo is een korte en krachtige tweet net zo belangrijk als een goed geschreven blogartikel. Foto’s die je op Facebook of Instagram post zijn ook content, net als video’s op YouTube en een artikel dat je deelt op LinkedIn. Met deze content moet je de consument zien aan te spreken, hem of haar naar jouw website lokken en een persoonlijke boodschap uitdragen naar je (potentiële) klanten toe. Maar niet alle content is geschikt voor elk kanaal. In wat volgt gaan we overlopen welke content het best wordt ingezet op welk kanaal.

Visuele content
Onder visuele content verstaan we foto’s en video’s. Deze passen beiden op het grootste sociale netwerk, Facebook. Maar hou er rekening mee dat Facebook steeds populairder wordt bij de oudere generatie (de babyboomers en 60-plussers). Bestaat jouw doelgroep vooral uit jongeren, dan kun je foto’s en video’s beter delen op Instagram en ook Snapchat doet het goed bij de millennials. YouTube is natuurlijk hét kanaal voor video’s, met meer dan een miljard gebruikers is YouTube het tweede grootste kanaal na Facebook. En vergeet ook Pinterest niet om leuke foto’s te delen! Hou er bij het plaatsen van visuele content rekening mee dat steeds meer en meer mensen een smartphone of tablet gebruiken, zorg er dus voor dat je foto’s en video’s ook goed weergegeven worden op mobiele apparaten. Video’s worden vaak bekeken zonder geluid, de beelden moeten dus krachtig genoeg zijn om het verhaal te vertellen of je moet gebruik maken van pakkende kopteksten. De aandacht trekken in de eerste 5 seconden is de boodschap, anders is de gebruiker weg!

Tekst
Een andere vorm van content is het goeie ouwe geschreven woord, dat kan gaan van een ultrakorte tweet tot een uitgebreid blogartikel. Hou er rekening mee dat Twitter vooral geschikt is om de actualiteit op de voet te volgen en daarop in te spelen.  Op een zakelijke blog kun je dan weer diepere inzichten geven over onderwerpen in jouw vakgebied. Tips en tricks of antwoorden op veelgestelde vragen kun je verwerken in een blogpost of delen of Facebook. Een ander kanaal waar tekst het goed doet, is LinkedIn. Hier bouw je een zakelijk netwerk op en deel je relevante informatie over jezelf en het bedrijf. Via LinkedIn bereik je niet zozeer de jongere generatie, wel de mensen die momenteel actief zijn in het bedrijfsleven. Hier is een luchtige, doch zakelijke toon aangewezen.

Informatieve content
Informatieve content komt in verschillende vormen. Zo is een infographic een goed voorbeeld van een originele manier om tips te delen met je doelgroep. Deze kun je, afhankelijk van de inhoud, delen op Facebook, LinkedIn of je blog. Maar ook een video kan informatieve content bevatten, zoals bijvoorbeeld een ‘how-to’ filmpje, een unboxing video of een ‘behind the scenes’ film. Deze langere, informatieve video’s staan niet goed op Instagram of Snapchat, maar doen het wel goed op een YouTube kanaal of Facebook. Maar de meeste informatie kun je nog altijd kwijt op je eigen website of zakelijke blog. Daar kun je op verschillende pagina’s en in verschillende artikelen jouw kennis als expert in jouw branche delen met je lezers.

Persoonlijke content
Persoonlijke content wordt steeds belangrijker, de consument wilt zich aangesproken voelen. Mensen willen ook zien wie jij bent, de persoon achter het bedrijf. Op de ‘Wie zijn we pagina’ van je website kun je jouw persoonlijk verhaal kwijt en een gezicht geven aan jouw merk. Via Facebookgroepen waarin je doelgroep actief is, kun je een persoonlijk contact opbouwen met je klanten, zet zoals via een blog. Dankzij sociale media en het surfgedrag van consumenten ligt er een hele wereld aan informatie voor het grijpen. Vandaag weten we meer dan ooit over onze klanten: waar ze op vakantie gaan, waar ze wonen, met wie ze praten, waar ze werken, wat hun interesses zijn, en ga zo maar door. De online marketeer kan via deze ‘Big Data’ een compleet beeld krijgen van zijn doelgroep en daarop inspelen. Via WhatsApp kun je persoonlijke promoties en advertenties tonen aan een klant en via je eigen Facebookgroep kom je echt in contact met (potentiële) klanten.

User generated content
Een laatste, niet te onderschatten vorm van content is de user generated content. Dit kan gaan van een positieve review over jouw product of dienst - die je op je website plaatst, deelt op Twitter of Facebook - tot een influencer die over jou schrijft op zijn of haar eigen blog. Klantenbeoordelingen van tevreden klanten zijn van onschatbare waarde, vraag de abonnees van je nieuwsbrief of lezers van je blog gerust om een review achter te laten en deel die ook met iedereen. Je kunt bijvoorbeeld op Instagram of Facebook een leuke actie lanceren waarbij mensen een foto moeten posten terwijl ze jouw product gebruiken of in een bepaalde context (bijvoorbeeld op vakantie). Ten slotte zijn er ook nog de influencers, dat zijn bloggers die al een goede lezersbasis hebben opgebouwd en die je voor jouw kar kunt spannen om je merk naamsbekendheid te geven. Deze persoon blogt dan over jouw producten of merk en helpt je zo om nieuwe klanten te vinden.