Marketing Tips & Tricks

Het geheim van een succesvolle infographic

26/04/2017

Digitale strategie

Het geheim van een succesvolle infographic

Infographics zijn de afgelopen jaren enorm populair geworden als nieuwe en efficiënte vorm van contentmarketing. Ze kunnen gebruikt worden op een blog of sociale media en bieden de lezer duidelijke, overzichtelijke informatie. Lees snel verder om te weten te komen wat een infographic juist is, hoe het jouw marketingcampagne kan helpen en hoe je een goede infographic maakt.

Wat is een infographic
Een beeld zegt nog altijd meer dan 1000 woorden, maar wat als je woord en beeld kunt combineren om informatie visueel weer te geven? Een infographic is in feite een visuele of grafische weergave van informatie over één bepaald onderwerp. Ze combineren prentjes, foto’s en ander beeldmateriaal met tekst om zo complexe materie of onderzoeksresultaten op een eenvoudige manier voor te stellen. Infographics kunnen over zowat elk onderwerp gemaakt worden en variëren van een kort exemplaar tot een uitgebreide schematische voorstelling. 

Hoe kunnen marketeers gebruik maken van infographics
In tegenstelling tot grote brokken tekst waarin een onderwerp tot in de puntjes wordt uitgelegd, zijn infographics veel beknopter en hapklaar voor de gebruiker. Ze worden makkelijker geliket en gedeeld op sociale media, zeker als ze er nog eens goed uitzien ook. Daarom zijn ze een krachtig marketingtool dat kan ingezet worden op sociale media, je website en je blog. Een infographic vervangt een goed geschreven artikel niet, maar kan wel gebruikt worden om de interesse te wekken van mensen die geen zin hebben om een volle tekst te lezen.

10 tips voor een succesvolle infographic
1. Zorg voor een goede titel: Met de titel van je infographic moet je onmiddellijk de aandacht trekken van de lezer. 8 van de 10 mensen leest enkel de titel en scrolt daarna verder, tenzij je hun interesse weet te prikkelen. Titels met een nummer erin zouden kunnen rekenen op 36% meer clicks. 5 redenen om een nummer in de titel van je infographic te schrijven, bijvoorbeeld...
2. Kies de juiste afbeelding: Ook de afbeelding die bij de titel staat moet de aandacht trekken en de nieuwsgierigheid prikkelen. Denk eraan dat de afbeelding goed zichtbaar moet zijn, ook in klein formaat (zoals op Pinterest of mobiele apparaten).
3. Schrijf een pakkende intro: Daarna is het tijd voor een introducerende tekst, weeral is het nodig om de lezers te intrigeren en ervoor te zorgen dat ze ook de rest van de infographic willen bekijken. Ongeveer 72% van de gebruikers haakt hier af, voldoende aandacht besteden aan dit kleine stukje tekst is dus echt wel nodig.
4. Maak een visueel aantrekkelijke infographic: Omdat een infographic voor een groot deel uit visuele content bestaat, is het van belang een exemplaar te maken dat aangenaam is om naar te kijken. Gebruik liever geen schreeuwerige kleuren en beperk je tot een simpel kleurenpalet dat past bij de boodschap. Denk ook na over het lettertype, het mag niet te groot of te klein zijn en moet makkelijk leesbaar zijn.
5. Gebruik opsommingstekens of een nummering: Opsommingstekens maken een tekst overzichtelijk en makkelijk te lezen. Maar nog beter is de genummerde opsomming, zodat de lezer precies weet hoeveel informatie hij/zij kan verwachten. Zorg er ook voor dat alles in een logische volgorde staat en gebruik afzonderlijke vakken om grotere stukken tekst op te delen.
6. Hanteer data en quotes: Door de woorden van een expert aan te halen of interessante data van een gerespecteerde bron te gebruiken, zorg je voor geloofwaardigheid. Gebruik hiervoor gerust grafieken of schematische voorstellingen.
7. Verwerk je bedrijfslogo in de infographic: Door je logo en website te verwerken in de content, creëer je automatisch meer naamsbekendheid als je infographic gedeeld wordt.
8. Verlies SEO niet uit het oog: Zoals met elke content die je deelt op het web, is het nodig om de regels van SEO in het achterhoofd te houden en toe te passen. Zo wordt je infographic gevonden door zoekmachines en genereer je traffic naar je site. Denk ook aan de laadsnelheid en zichtbaarheid op een mobiel apparaat.
9. Maak delen makkelijk: Het liefst van al wil je dat je content viraal gaat, zorg er daarom voor dat je infographic makkelijk te delen is op sociale media. Als je werkt met een blog moet je knoppen toevoegen om snel te kunnen delen op Facebook, Twitter, etc.  Denk eraan dat je op bijvoorbeeld Facebook enkel het bovenste stukje van de infographic te zien krijgt in de nieuwsfeed, zorg dat dit de interesse al opwekt en mensen aanspoort te klikken. 
10. Keep it simple: Tenslotte misschien wel de belangrijkste tip: hou het vooral simpel! Infographics zijn gemaakt om informatie eenvoudig en schematisch voor te stellen, gebruik dus geen moeilijke woorden (vakjargon) en zorg voor een overzichtelijke lay-out.